Så var det jobb igen då!

Varför går semestern alltid så fort undrar jag!?

JOBB

Ja nu har jag jobbat i två dagar. Men tror det måste vara första gången i mitt yrkesliv som jag kommer tillbaka från sommarsemestern och inte har glömt mina lösenord. Inte ett enda av dem.  Många kollegor är fortfarande på semester. Men de som är åter var det ju roligt att träffa igen.

LÄKARBESÖK

Har jag varit på idag på eftermiddagen. Huuuu……dragit ut på detta så länge, gillar inte att gå på läkarbesök. Men tiden idag avbokade jag inte utan tvingade mig dit. Jag berättade på en gång att jag inte gillar läkarbesök och att blodtrycket nu är skyhögt av den anledningen. Vi pratade om allt möjligt. Varför jag är rädd för läkare.  Varför jag uteblivit från alla tidigare läkarbesök. Om min förkylningsastma. Om mitt skadade knä.

KNÄET FÖRST

Fortfarande svullet och blått. Huden är på halva knäet bortdomnat sedan en månad. Han klämde lite, kollade smärtan och svullnaden. Nervskada har uppstått. Kan ta flera år att bli av med, och kan i värsta fall vara bestående. Jaha, så var det med det.

FÖRKYLNINGSASTMAN

Måste kontrolleras vidare! Jaha???? Jag får ju Bricanyl, undrade jag? Läkaren berättar att Bricanyl lindrar symptomen, men måste också behandlas med inflammationsdämpande, vilket ingen annan läkare sagt under dessa 10-15 åren jag haft den här förkylningsastman. Enligt den här läkaren kan astman utvecklas till kol om den inte behandlas. Så nu ska jag på utredning för att ta reda på om jag drabbats av kol eller inte!!! Förutsätter att jag inte har det. Så efter utredningen blir det nya astmamediciner.  Tänk att jag trodde man måste vara rökare för att kunna få kol. Men det behöver man alltså inte.

NYA TAG

Jag gillar inte att t ex läkarvård ska ske i privat regi. Därför har jag under alla år vägrat något annat än offentlig sjukvård. Tyvärr är det numera alltför mycket stafettläkare på de offentliga vårdcentralerna här. Så etablerades en mycket omtyckt privat VC här. De ”sög upp” de allra bästa läkarna som redan fanns i orten, liksom de bästa sjuksköterskorna. Så nu är säkert läget ännu värre på de offentliga VC:na. Med tanke på att jag för ett par år sedan drabbades av en farlig sjukdom som hann gå alltför långt, delvis pga stafettläkare på VC, så listade jag mig trots allt på den nya privata VC:n. Och jag inser att jag har gjort rätt. Här tar sig personalen tid med patienten.

FÖRSTA LÄKARBESÖKET

Som det var idag, så tog han sig tid. Gick igenom sjukdomen jag hade för några år, dess medicinering, när jag friskförklarades. Och det här med den obehandlade astman. Varför har ingen inom den offentliga vården funderat på detta? Han tog sig tid, och bad mig verkligen berätta om jag varit med om något obehaglig med läkare, och tyckte att det inte är konstigt att jag har läkarskräck. Så avslutade han vårt ”möte” med att fråga om jag tycker han var läskig? Det var han absolut inte.

Och blodtrycket som han mätte efter att vi pratat en massa annat, visade sig vara perfekt. Så klokt att han väntade med att ta trycket.

Om surridurr

Mitt i livet Gillar att umgås med vänner och familj Intresserad av att följa vad som händer och sker Radikal Avskyr: råttor, spindlar, ormar, dansband, ketchup och svamp! Bloggar inte dagligen, men ofta i samband med helger/ledigheter - så förlåt att jag inte hinner läsa andras inlägg den tid jag inte bloggar!! Med hjärtat till vänster
Det här inlägget postades i Dagbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

